Friday, 15 August 2014

আজিৰ আলহী মিষ্টাৰ এল. আপাঅ থাদ আমাৰ পিছফালৰ পাহাৰখনত অৱস্থিত থাদ ভেঙৰ বাসিন্দা, মোৰ এজন বন্ধুস্থানীয় লোক৷ স্কুল পৰিদৰ্শকৰ কাৰ্যালয়ৰ চাকৰিয়াল আপাঅৰ এই লেখাটি অকবৰ পাঠকলৈ আগ বঢ়ালোঁ৷

থাদ জনজাতিৰ লোক-উৎসৱৰ চিনাকি

বিভিন্ন জনগোষ্ঠীৰ আৱাসভূমি কাৰবি আংলং৷ থাদসকলো ইয়াৰ বাসিন্দাসকলৰ ভিতৰত অন্যতম৷ বছৰৰ বিভিন্ন সময়ত থাদসকলে পৰম্পৰা ৰক্ষাৰ্থে নানানটা উৎসৱ-অনুষ্ঠানৰ আয়োজন কৰি আহিছে৷ সেইবোৰৰ ভিতৰত চাৱাং কুট্‌ (Chavang Kut) সৰ্বাধিক জনপ্ৰিয়৷ চাৱাং কুট্‌ দৰাচলতে শাৰদীয় অনুষ্ঠান৷ অৰ্থৰ দিশেৰে চাবলৈ গলে চাৱাং শব্দৰ অৰ্থ শৰৎ; কুট্‌ শব্দৰ অৰ্থ ভোজ, মহোৎসৱ, বিহুৰ সমধৰ্মী পৰ্ব৷ খেতি চপোৱাৰ অন্তত হোৱা মনৰ স্বাভাৱিক আনন্দ-উল্লাসৰ প্ৰতিফলন ঘটে এই উৎসৱত৷ ইয়াক ন-খোৱা ভোজ (Harvesting Festival) বুলিও কোনো কোনোৱে মন্তব্য কৰে৷ ক্ষুধা আৰু অনাহাৰক জয় কৰাটোতেই অন্তৰ্নিহিত হৈ আছে ইয়াৰ তাৎপৰ্য৷

কুকি-চিন পৰিয়ালৰ অন্তৰ্গত সকলো জনজাতিয়েই ভিন্ন ভিন্ন নামে নিজাববীয়াকৈ এনে সাংস্কৃতিক উৎসৱ পালন কৰে৷ মিজোসকলৰ চাপ্‌চাৰ কুট্‌ (Chapchar Kut)ৰ সৈতে বা মাৰসকলৰ চিকপুই ৰ (Sikpui  Ruoi)ৰ সৈতে থাদসকলৰ চাৱাং কুটৰ সাদৃশ্য দেখিবলৈ পোৱা যায়৷ ১৬০০-১৬৭০খ্ৰীষ্টাব্দলৈ ব্ৰহ্মদেশ (বৰ্তমান ম্যানমাৰ)ৰ টিদ্দিম অঞ্চলত বসতি কৰাৰ দিন ধৰি তেওঁলোকৰ মুখে মুখে প্ৰচলিত হৈ অহা লোক-কাহিনীসমূহত উল্লেখ আছে যে ব্ৰহ্মদেশত থকা দিনতেই এই উৎসৱৰ সূচনা হৈছিল৷ থাদ প্ৰব্ৰজনৰ ইতিহাস অধ্যয়ন কৰিলে এই কথা স্পষ্ট হৈ পৰে৷

থাদসকলৰ চাৱাং কুট্‌ উৎসৱ প্ৰত্যেক বছৰৰ নবেম্বৰ মাহৰ আগলি ভাগতে উদ্‌যাপন কৰা হয়৷ জানুৱাৰী মাহত অন্য এটা উৎসৱ মিম কুট্‌ (Mim Kut) পালন কৰে৷ শেহতীয়া ফচলসমূহ সামৰা শেষ হলে ইয়াক পালন কৰা হয়৷ অতীজতে চাৱাং কুট্‌ তিনিদিনীয়াকৈ পালন কৰিছিল৷ উৎসৱৰ প্ৰথম দিনটো শিশুসকলৰ বাবে, দ্বিতীয় দিনা যুৱক-যুৱতীসকলে আৰু তৃতীয় দিনা সকলোৱে মিলি উদ্‌যাপন কৰে৷ শেহৰ এই দিনটোৰ বাবে গাঁওবাসী থাদসকলে চাউলৰ পৰা তৈয়াৰ কৰা মদ আনথম (Anthom) প্ৰস্তুত কৰি সমজুৱা ভোজৰ থলীলৈ লৈ আহে৷ পৰম্পৰাগত নাচ-গান, খেলধেমালি, মুষ্টিযোদ্ধ ইত্যাদিৰ প্ৰতিযোগিতা পতাৰ লগতে সংস্কৃতি প্ৰদৰ্শন কৰা হয়৷ উৎসৱৰ সময়ত সাধাৰণতে গাঁৱৰ মানুহ বাহিৰলৈ নাযায়, বাহিৰা মানুহো গাঁৱত প্ৰৱেশ কৰাত বাধা থাকে৷ এই সময়ত শাৰীৰিক কাম-কাজ প্ৰায় বন্ধ থাকে৷

চাৱাং কুটৰ উপৰি থাদ জনগোষ্ঠীৰ সাংস্কৃতিক জীৱন অনেক লোক-নৃত্যৰে সমৃদ্ধ৷ তাৰ ভিতৰত উল্লেখনীয় নৃত্যসমূহ হখুলকন্‌ লাম্‌ (Khulcon Lam), ৱাকল লাম্‌ক্স (Vakol Lam), চুহ-টা-লাম্‌ (Suh-Ta-Lam), ছাগল্‌ কেং খাই (Sagal Keng Khai), জাংছা লাম্‌ (Jangsa Lam) ইত্যাদি৷ থাদ-কুকিসকলে বিশ্বাস কৰে যে ৰজা নইমাংপা (Noimangpa)ৰ শাসন কালত তেওঁলোকে খুল (Khul) উপত্যকাত বসতি কৰিছিল৷ তাৰ পৰা প্ৰব্ৰজিত হৈ অহাৰ পথত অসংখ্য বন্যজন্তু আৰু মানুহৰ সৈতে যুদ্ধ-বিগ্ৰহত লিপ্ত হব লগা হৈছিল৷ খুলকন্‌ লাম্‌ নৃত্য হৈছে তেওঁলোকৰ প্ৰব্ৰজনৰ অগ্ৰগতিৰ এক প্ৰতীকী নৃত্য৷ আনহাতে থাদসকলৰ ভাষাত ৱাকল (Vakol) হৈছে বৃহৎ ঠোঁটযুক্ত এবিধ পক্ষী৷ এই চৰাইটোৰ নৃত্য ভংগীমাক ভিত্তি কৰিয়ে ৱাকল্‌ লাম্‌ প্ৰদৰ্শন কৰা হয়৷ তদুপৰি বৰ্তমান বাঁহ নৃত্য (Bamboo Dance) বুলি বহুলভাৱে পৰিচিত আৰু জনপ্ৰিয় চুহ-টা-লাম্‌ দুজন বা চাৰিজন অথবা ছয়জন মিলি বাদ্যযন্ত্ৰৰ শব্দৰ সৈতে তাল মিলাই কৰা নৃত্য৷ ছাগল্‌ কেংখাই নৃত্য বনৰীয়া ভালুকৰ পদচালনাক অনুকৰণ কৰি কৰা হয়৷ যিকোনো আনন্দ উৎসৱত ইয়াক প্ৰদৰ্শন কৰিব পাৰি৷ তদুপৰি যিকোনো ডাঙৰ বন্যজন্তু নিধন কৰাৰ পাছত আনন্দ প্ৰকাশৰ উদ্দেশ্যে এই নৃত্য কৰা হয়৷ এই নাচত অংশ গ্ৰহণ কৰোঁতাৰ কোনো নিৰ্দিষ্ট সংখ্যা নাই৷ জাংছা লাম্‌ নৃত্যও যিকোনো উৎসৱাদিত পৰিৱেশন কৰা হয়৷ ইয়াতো নাচোঁতাৰ ধৰাবন্ধা কোনো হিচাপ নাথাকে৷ ইয়াক ৰোমান্টিক নাচ বুলিও জনা যায়৷

অষ্ট্ৰো-মংগোলীয় সংস্কৃতিৰ ভেটিত গঢ় লৈ উঠা থাদসকলৰ জীৱন যাপন পদ্ধতি কৃষিনিৰ্ভৰ হোৱা হেতুকে তেওঁলোকৰ উৎসৱ-পাৰ্বণবোৰো কৃষিমুখী৷ আৰু সেয়েই বিহুৰ দৰে সমধৰ্মী উৎসৱৰ পয়োভৰ দেখা যায়৷


(লেখক : এল. আপাঅ থাদ মূল ইংৰাজীৰ পৰা ভাষান্তৰকৃত৷ উৎস : বৰ্হমথুৰি, ২০০৪, পৃষ্ঠা ৪০)

No comments:

Post a Comment