Monday, 13 April 2020

৪.৮ মায়াৱী মায়ডিয়া !



ঘন বনাঞ্চলেৰে পৰিৱেষ্টিত সেউজীয়া মিছিমি হিল্‌ছে শীতত বৰণ সলাই বগা হৈছে, অৰুণাচল প্ৰদেশৰ মায়ডিয়াত ৷ ৱিণ্টাৰ ফেইৰী লেণ্ডতহে যেন প্ৰৱেশ কৰিলোঁ এইমাত্ৰ ! এনেকুৱা লাগিছে মোৰ ৷ 
এইটো মূৰৰ পৰা চালে ৰাস্তাটোৰ বাঁওহাতে দীঘলকৈ এটা ঘৰ ৷ টিনপাতৰ চালিৰ ওপৰত বৰফলৈ ৰূপান্তৰিত তুষাৰকণাই চটা বান্ধি আছে ৷ দিনটো আগ বঢ়াৰ লগে লগে ধীৰে ধীৰে তললৈ নামি আহিব, গলিবলৈ আৰম্ভ কৰিব ৷ দাঁতিতে জাপি থৈ দিয়া কাঠবিলাকো ঢাকি পেলালে বৰফে ৷ ড্ৰাম তিনিটামান আছে ৷ সেইকেইটাৰো ঢাকনিবোৰ যেন হিম-বিন্দুৰ সমষ্টিৰেহে তৈয়াৰী ! কাষৰ গছ-গছনিবোৰৰো কি অদ্ভুত চেহেৰা ! বগাসাজ পৰিহিত পৰীয়েহে যেনিবা পিৰিকিয়াই আছে উপস্থিত অভ্যাগতলৈ ! জয়াল পৰিৱেশটোত, কোনো নথকা অৱস্থাত, অকলে অকলে ঘূৰি-ফুৰি থাকিবলৈ হলে অলপধতুৱা মানুহৰ মনত আনন্দ নহয়, সংশয়ৰ ভাবহে জাগিব ৷ সেইটো নিৰ্ঘাত ৷ সুন্দৰতাৰোযে ভয় লগাব পৰা চৰিত্ৰ একোটা থাকিব পাৰে, মুখৰ আগৰ ঘোপ মৰা অৱস্থাটোৱে, কিয় জানো ভাবিবলৈ বাধ্য কৰালে মোক প্ৰথম দৃষ্টিতে ৷ ইয়েই নেকি বাৰু মায়া ?
মইহে এইবোৰ ভাবত ডুবি আছোঁ ৷ সহযাত্ৰীমখাৰ সমূলি ভ্ৰূক্ষেপ নাই ৷ স্ফূৰ্তিতে দুজনীমানে দুহাত সম্প্ৰসাৰিত কৰি দিছে, যেন সমস্ত মায়ডিয়াখনকে বুকুৰ মাজত সাবটি লব ! এক কথাত, আটায়ে উৰুলীকৃত এতিয়া ৷ ছুমখন ৰখাই দিয়াৰ ছেগতে যিমান পাৰি মস্তি কৰি লব লাগে ৷ চিনাকি-অচিনাকি পাহৰি নামি পৰিছে বৰফৰ ক্ষেত্ৰখনত ৷ নিজৰ নিজৰ মবাইল উলিয়াই প্ৰত্যেকেই ভাগে ভাগে লাগি গল ফটো কেপচাৰ কৰাত, ছেলফী তোলাত, পজ দিয়াত, এজনে আনজনক স্নেপ লৈ দিয়াত ৷ মোৰো কেমেৰাই প্ৰাণ পাই উঠিল ৷ হেৰাই গলোঁ শুকুলাৰ আৱেষ্টনীত ৷ Our similarities brings us to a common platform, কথাফাকিৰ যথাৰ্থতা এইখিনিতেই ৷ আনহাতে পৰিৱেশটোত দীৰ্ঘ সময়যে আমি নাথাকিম, সেয়াও প্ৰতিজনেই জানো ৷ অলপ পাছতে এৰিব লাগিব মায়ডিয়াৰ মোহ ৷ হয় আগলৈ, নহয় পাছলৈ ৷ আগুৱাই যোৱাটোৱেই কাম্য ৷
জীৱনত নেদেখা দৃশ্য কিছুমান ৷ উত্তেজিত হৈ পৰিছোঁ ৷ সাৱধানো হৈছোঁ ৷ অধিক কাষলৈ যোৱাটো একেবাৰেই উচিত নহব ৷ নহলে হিমৱাহৰ কবলত অনন্ত গহ্বৰত চিৰদিনলৈ অন্তৰ্ধান হৈ যাব লগা হব পাৰে ৷ মায়াৰ নিচিনাকৈ ৷ কথিত আছে, মায়া বোলা যুৱতীজনী এদিন এই গিৰিপথতে বৰফৰ বুকুত নিখোজ হৈ গৈছিল ৷ বেচেৰীক আৰু বিচাৰি পোৱা নগল ৷ নেপালী ছোৱালীজনীৰ নামটোৰ পৰাই ঠাইখিনিৰ নাম মায়ডিয়া হৈছে ৷ শুনা কথা ৷ মায়া নামে হোটেল এখন আগলৈ আছে বুলি গম পাওঁ ৷ শ্ৰীনিবাসেই কৈছিল সিবাৰ ৷ আমি নগলোঁ ৷ ঘটনাৰ সৈতে নামটোৰ কিবা স্মৃতি সাঙোৰ খাই আছে যদিও নাজানো ৷
সেইবোৰ বাদ ৷ এতিয়া অভিজ্ঞতা আহৰণৰ সময় ৷ এনেকুৱা সুযোগ সদায় নাহে ৷ ততাতৈয়াকৈ হাতমোজা খুলি পকেটত সুমুৱালোঁ আৰু আঁজলি ভৰাই তুলি ললোঁ শুভ্ৰ-সুকোমল হিমকণা ৷ যিমান পাৰোঁ ওচৰৰ পৰা খুব ভালকৈ নিৰীক্ষণ চলিল ৷ তাৰ পাছতে চেপি ধৰিলোঁ দুহাতেৰে ৷ কাহানিও কৰি নোপোৱা কাম ৷ অনুভৱ ? কি বুলি কম ? কপাহ বুলিম নে নিমখৰ গুড়ি বুলিম নে পিঠাগুড়ি ? নে আন কিহৰ সৈতে ৰিজাওঁ ? একোৰে দৰেই নহয় ৷ বৰফ বৰফেই ৷ চুলেহে জানিব পাৰি ৷ ময়ো এইমাত্ৰহে জানিলোঁ ৷ ইয়াৰ আগলৈকে জ্ঞান কিম্বা অভিজ্ঞতা দুয়োটাই আছিল শূন্য ৷ কোনোবাই কোৱা শুনিছিলোঁ বোলে কপাহৰ দৰে, বোলে কমোৱা তুলাৰ দৰে ৷ চব মিছা কথা ৷ বৰফ বৰফেই ৷ একক আৰু অনন্য ৷ নিজে স্পৰ্শসুখ নোপোৱা পৰ্যন্ত প্ৰত্যেকৰে বাবেই ৰহস্য ৷ তাকে পাবলৈ মায়ডিয়ালৈ আহিলেই হয় ৷ দূৰলৈ কিয় ভাবিব লাগিছে ?
পাৰাস্তম্ভ কিমান নিম্নগামী হৈছে বাৰু এইখিনিত ? গম নাপাওঁ ৷ জাৰ লাগিলেও বুদ্ধি এটাই ৷ উত্তেজনাৰেই বশ কৰিব লাগিব ৷ এদবৰফত মণিবন্ধলৈকে হাত এখন সুমুৱাই দিলোঁ ৷ ছেলফী ললোঁ ৷ জোতাৰে সৈতে ভৰি এখন সুমুৱায়ো স্নেপ ললোঁ ৷ একোবত দম লাগি থকা বৰফ এখিনিৰ ওচৰলৈ ঢপলিয়াই গৈ দুই আঙুলিৰে বৰফ আঁতৰাই নিজৰ নামটোকে খোদিত কৰি পেলালোঁ ৷ পাছত অন্ততঃ বলৈকে হব, বোলে, বৰফৰ দলিচাত লিখি থৈ আহিলোঁ নিজৰ নাম ! স্নমেন সাজি চোৱাৰো বৰ ইচ্ছা আছিল ৷ পিছে সময়ে অনুমতি নিদিয়ে ৷ একে ঠাইতে নাথাকি আগলৈও যাব লাগে, দৃশ্য চাবলৈ ৷ মুঠিয়ে মুঠিয়ে বৰফকণিকাবোৰ দলিয়ালোঁ যেনি-তেনি ৷ আকাশলৈও দলিয়ালোঁ ৷ নামি আহি নিজৰ মূৰতে পৰিলহি ৷ দুখ ? নাই পোৱা ৷ আনন্দহে লাগিছে প্ৰচুৰ ৷
পাৰভঙা আনন্দ লৈ উন্মাদৰ দৰে সৰগীয় লহৰৰ মাজত বৰফ খেলত তেনেই মজি আছিলোঁ ৷ তেনেতে কোনোবাই কোৱা শুনা পালোঁ, চি.এম. চাহাবকা কনভয় সামনে যা ৰহা হে ক্যা ? অৰুণাচল কা চিফ মিনিষ্টাৰ ৷ ৱাঃ, মুখ্য মন্ত্ৰী ডাঙৰীয়ায়ো এইবাৰ এডভেনচাৰ ৰড ট্ৰিপ লৈ ললে ! আনিনিত কাইলৈৰ পৰা আয়োজন কৰা ৰেহ ফেষ্টিভেললৈ গৈ আছে ৷ বঢ়িয়া ৷ নেতা এনেকুৱা হব লাগে ৷ এনেয়েও পেমা খাণ্ডু, কীৰেন ৰিজিজু আদি অৰুণাচলী মন্ত্ৰীসকল অলপ বেলেগ ধৰণৰ, বেলেগ মন-মতলবৰ ৷ ভাল পাওঁ তেওঁবিলাকৰ দুঃসাহসিক স্বভাৱটো ৷ হেলিকপ্টাৰেৰেওতো উৰি যাব পাৰিলেহেঁতেন আনিনিলৈ ৷ কম সময়তে, কম আয়াসতে, সাউতকৈ পালেগৈহেঁতেন ৷ কিয় আহিল বাটে বাটে ? দীৰ্ঘ দূৰত্ব আৰু বেয়া ৰাস্তাত পদে পদে বিপদসংকুলতাক আঁকোৱালি লোৱাৰ দৰকাৰ কিনো আছিল ? আমাৰ কথা বাৰু অন্য ৷ প্ৰশ্নৰ উত্তৰ এটাই ৷ স্বভাৱৰ দাস ৷ তদুপৰি এতিয়াইতো উপযুক্ত সময় ৷ নিজৰ ৰাজ্যখনৰ প্ৰান্তৱৰ্তী প্ৰকৃতিৰ আজিৰ সঁচা ৰূপবোৰ এতিয়াই নিজ চকুৰে নাচালে, নিজে হৃদয়ংগম নকৰিলে, সম্ভাৱনা সম্পৰ্কে চিন্তা-চৰ্চা কৰিবইবা কিদৰে ? সঠিক কৰ্ম পৰিকল্পনা বা আঁচনি যুগুতাব কেনেকৈ ?
উত্তেজনা আৰু অকণমান বাঢ়ি গল ৷ জোতাযোৰত খুব এটা ভৰসা নাই ৷ ঠাণ্ডাও প্ৰতিহত কৰিব পৰা নাই ৷ তথাপি খুপি খুপি খোজ পেলোৱা আৰম্ভ কৰি দিলোঁ আগলৈ  ৷ অকলেই ৷ লক্ষ্য মায়ডিয়া পাছ লিখা হালধীয়া বৰ্ডখন ৷ নেটৱৰ্ক পালেই হল ৷ ফোন কৰিম ঘৰলৈ ৷ ঘৰতকৈও আনিনিলৈহে বেছি জৰুৰী ৷ চ তায়ুক এবাৰ পাব লাগে মুঠতে ৷ অৱস্থিতি জনাই দিম ৷ নহলেও এটা এছ.এম.এছ. ৷ হমষ্টেৰ গৰাকীয়ে পুৱাৰ বাৰ্তাটো পালেনে নাই বা ! তাকো গম পাম ৷ ৰঙাৰঙী শিৱ মন্দিৰটো, আৰ্মীৰ কেম্পটো আগত দেখা গৈছেই ৷ শ্ৰীনিবাসক লগ পোৱা যাব নেকি বাৰু ? কাৰ্গৰ পকেটটো এনেয়ে এবাৰ খেপিয়াই চালোঁ, মবাইলটো যথাস্থানত আছেনে ? আছে ৷ বাকী বস্তুবোৰ ঠিকে-ঠাকে আছেতো ? আছে ৷
আমাৰ গাড়ীৰ আগত ৰৈ থকা বলেৰখনৰ আগচকাৰ গুৰিত দীঘল চেইন দুডাল পেলাই ৰাখিছে ৷ বিপদময় বৰফাবৃত্ বাট নিৰ্বিঘ্নে অতিক্ৰম কৰিবলৈ চকাত শিকলি বান্ধি লোৱাটো সাৱধানতাৰ পৰিচায়ক ৷ বৰফ কাটি নগলে ঘটনা ঘটাৰ আশংকা থাকে ৷ এনেকুৱা ৰাস্তাত গাড়ী চলোৱাটোও সহজ নহয় ৷ চকা বাৰে বাৰে পিছলি যায় ৷ দুৰ্ঘটনাৰ কথা কব নোৱাৰি ৷ চালকজন ওস্তাদ আৰু সাহসী নহলেতো নহাই ভাল ৷ আমাৰ ছুমখনত চেইন-তেইনৰ ব্যৱস্থা আছেনে নাই গম নাপাওঁ ৷ নাই চাগৈ ৷ কতনো থাকিব ? ড্ৰাইভাৰ কিন্তু ঠিক আছে যেন লাগে ৷ নিয়মিত অহা-যোৱা কৰা অভিজ্ঞতাৰে পুষ্ট ৷ চালকজনৰ জ্ঞান আৰু নিয়ন্ত্ৰণ-কুশলতাই এতিয়া আমাৰ সাৰথি ৷
অফ্‌ ৰড ক্ষমতাসম্পন্ন টয়টা ফৰচুনাৰকে আদি কৰি শাৰী পাতি ৰৈ আছে হুনলিমুৱা কেইবাখনো বাহন ৷ চি.এম. ছাৰৰ কনভয় এইটোৱেই ৷ কি মিনিষ্টাৰ, কি চিকিউৰিটি, কি পাব্লিক, কি চাপ্ৰাচী, গাড়ীৰ পৰা নামি আটায়ে সমানে উপভোগ কৰি আছে তুষাৰাবৃত মায়ডিয়াৰ বিপুল বৈভৱ ৷ প্ৰকৃতিৰ দৰবাৰত সকলো সমান ৷ তাতে এয়া বাৰে বাৰে বা সতকাই হাতলৈ নহা সোণালী সুযোগ ৷ সৌন্দৰ্যৰ সন্মোহনীয়ে একে স্থানতে একত্ৰিত কৰি পেলাইছে ইয়ালৈ অহা সকলোজনকে ৷ দর্শনকাৰীসকলৰ মাজত আখৈ ফুটাদি ফুটিছে আশ্চৰ্যপ্ৰকাশক শব্দ-বাক্য ৷ তাৰ লগে লগে ৰূপমুগ্ধতাৰ শাৰীৰিক বহিঃপ্ৰকাশ ৷ ওচৰ চাপি যাওঁতে দেখিলোঁ আৰু প্ৰতিক্ৰিয়াবোৰো মই শুনা পালোঁ ৷ পুলিছৰ হুইছেল আৰু ৰক্ষীৰ গিজগিজনি নেদেখিলোঁ হলে ৷ গৈ থাকিলোঁ মানুহ আৰু গাড়ীৰ ফাঁকে ফাঁকে ৷
আগৰবাৰ আহোঁতে স্পষ্টভাৱে দেখিছিলোঁ যে ৰাস্তাছোৱা ভালদৰে পকী কৰা ৷ বি.আৰ.অ.ই সজা ৷ এতিয়া উপৰিভাগ দেখা গৈ থকা অৱস্থাত নাই ৷ বৰফৰ আস্তৰণ, দৰ্শনকাৰীৰ খোজত চেপেটা হোৱা বৰফৰ গুড়ি, ফিচিকি ওলোৱা পানী আদিয়ে গোটেইখন ঢাকি ধৰিলে ৷ যেনিয়েই চাওঁ তেনিয়েই ৰাশি ৰাশি বৰফ ৷ বিশেষকৈ গছ-গছনিবোৰে তুষাৰকণাবোৰ ডালে-পাতে ধাৰণ কৰি কিযে অপৰূপ তথা আচৰিত ৰূপ পাইছে ! তলফালে চাই ভালো লাগিছে, ভয়ো জাগিছে ৷ নীলিম আকাশখন আজি হেৰাই থাকিল ৷ দূৰলৈ গুচি গল ৷ বৰফকণাবোৰৰে জয়জয়কাৰ যেন সৰ্বদিশে ৷ দলিচা পাৰি বহি লৈছে ৷ বতৰে উজ্জ্বলতা হেৰুৱালে ৷ নিশা হবলৈহে গৈ আছে যেন ! এনে লাগিছে ৷
মন্দিৰটো পালোঁ ৷ বাওঁহাতে কেম্পটোও পালোঁ ৷ চালৰ ওপৰ, ট্ৰাকৰ ওপৰ, পানীৰ টেংকি, পাইপ, কাঁটা তাঁৰৰ ফেন্সিং, আৰ্মীৰ ছিগনেল পেনেল, মন্দিৰৰ ওপৰত ৰখা সৰ্পৰ ফণা, কত নাই হিমকণিকাৰ স্থান ? যেনি-তেনি ওলমি আছে ৷ বৰফৰ চাদৰেৰেহে যেন মেৰিয়াই আছে কেউপাশ ৷ আগৰবাৰ এইডোখৰতে ৰৈ শ্ৰীনিবাসৰ সৈতে কথা পাতিছিলোঁ ৷ এতিয়া ইউনিফৰ্মত থকা জোৱান এজনক পাই মনটোক দমাব নোৱাৰি চিধাচিধি সুধিয়ে পেলালোঁ, ইয়াত শ্ৰীনিবাস বুলি এজন আছিল কেই চেকেণ্ডমান চিন্তা কৰিলে তেওঁ ৷ উত্তৰ দিলে, নাই, ইমানদিন ধৰি ইয়াত কোনো নাথাকে ৷ ট্ৰেন্সফাৰ হল নিশ্চয় ৷
কল্পনা কৰিছিলোঁ সেই তেতিয়াই ৷ মন্দিৰটোৰ স্থানতে মহাদেৱৰ প্ৰকাণ্ড জোখৰ প্ৰতিকৃতি এটা সাজিব পৰা হলে বৰফ পৰা দিনকেইটাত কৈলাশৰ অন্যৰূপ যেনেই লাগিলহেঁতেন চাগৈ ৷ অতিৰিক্ত এটা টুৰিষ্ট এট্ৰেকচনো হলহেঁতেন নিশ্চয় ৷ সিবাৰ কল্পনা কৰা ছবিখন এইবাৰ বেছি শক্তিশালী হৈ উঠিল ৷ (ক্ৰমশঃ)

No comments:

Post a Comment