দিন চাৰি ৷৷ খণ্ড ১৮
এই ঠাইৰ স্থানীয় নাম নেহ্ পেম্চুবু৷ ৫০০ বছৰৰ পূৰ্বে স্থাপিত বিখ্যাত আৰু পৱিত্ৰ তীৰ্থথলী৷ শিখসকলৰ ধৰ্মগুৰু নানকে অতীতত কৰা তিব্বতৰ যাত্ৰাকালত ইয়াত আশ্ৰয় লৈছিল, তপ কৰিছিল আৰু দাঁতিৰে বহ্নিমান পাহাৰীয়া নৈখনত স্নান কৰিছিল৷ ধ্যানৰ বাবে নিৰ্দিষ্ট আসনৰ উপৰি নৈখনত এটা পৱিত্ৰ জলপ্ৰপাত আৰু সুৰংগ গুহা আছে৷ ইয়াৰ পৰা সংগৃহীত পানীৰে স্নান কৰিলে বাত বিষৰ উপৰি অন্য বেমাৰৰ উপশম হয় বুলি বিশ্বাস আছে৷ প্ৰতি বছৰৰ মাৰ্চ মাহত স্থানীয় বৌদ্ধধৰ্মী লোকসকল ইয়ালৈ তীৰ্থৰ বাবে আহে৷ তেওঁলোকে ভাবে যে তেওঁলোকৰ গুৰু, ৰিন্প’চেই গুহাৰ ভিতৰত উক্ত সময়ত ধ্যানমগ্ন হয়৷
১৯৮৯ চনত ভাৰতীয় সেনাবাহিনীৰ শিখ ৰেজিমেণ্টে এই স্থান আৱিষ্কাৰ কৰিছিল৷ নেহ্ পেম্চুবুৰ পৰা পদ চালনাৰে ৬ ঘণ্টা আঁতৰত নেহ্ চাৰাম৷ ইও এটা পৱিত্ৰ গুহা৷ হাতেৰে আঘাত কৰিলে এই গুহাটোৰ পৰা কেইবাটাও শব্দ ওলায়৷ নেহ্ শ্বিকাৰবুম্জি, নেহ্ পেমাজিলিং, নেহ্ কাৰ্টে, নেহ্ ফুক্ফানা আদি ওচৰে-পাজৰে থকা অন্য কেইটামান শিলৰ গুহা৷ মেন্-চু-খাৰ ওচৰে-পাজৰে এনেকুৱা কিছুমান যাবলগীয়া, চাবলগীয়া প্ৰাকৃতিক, ঐতিহাসিক, ধৰ্মীয় সম্পদ আছে বুলি জনাই নাছিলোঁ৷ বহু কথা এতিয়াও আৱিষ্কাৰ হোৱাই নাই৷ সেয়েহে মেন্-চু-খাৰ কথা ওলালে কোনােবাই মুক্তভাৱেই আজিও কয়, 'Amazing yet unexplored' বুলি৷
বৌদ্ধধৰ্মীয় গোম্পা বা মন্দিৰ তিব্বতীয় স্থাপত্যৰ এক সুন্দৰ নিদৰ্শন আৰু আকৰ্ষণৰ থলী৷ বৌদ্ধ তীৰ্থস্থানত উপলব্ধ আৰু বিশেষভাৱে মহাযানী বৌদ্ধসকলৰ মাজত প্ৰচলিত এক বিশ্বাস অনুসৰি দুটা শিলৰ মাজত থকা ঠেক ফাঁকেৰে পুণ্যৱানসকলেহে অনায়াসে পাৰ হৈ যাব পাৰে৷ দুটা শিলৰ মাজত ফাঁক থকা এই বৌদ্ধ পৰম্পৰাৰ সাক্ষী হ’লোঁ শিখ গুৰু নানকৰ উপাসনাস্থলী প্ৰাকৃতিক গুহাটোৰ নিচেই সমীপতে৷
গুৰুদ্বাৰ চাহিব আৰু তপোস্থান, এই দুঠাইৰে কেয়াৰটেকাৰ কৰ্মী বল্জিন্দৰ সিং, আন্তৰিকতা গঢ়ি উঠাৰ পাছত যাক আমি 'চৰ্দাৰজী' বুলি নিঃসংকোচে সম্বোধন কৰিব ধৰিছোঁ, তেওঁৰ খোজত খোজ মিলাই পকা ৰাস্তাটোলৈ দলে-বলে উঠি আছোঁ, অথনি সোমাই যোৱা বাটটোৰে৷ গুৰুদ্বাৰ এলেকাৰ বিপৰীত পাৰে ১০০ মিটাৰমান আগলৈ আছে এইবাৰ যাব খোজা পৱিত্ৰ স্থলটি৷ প্ৰৱেশ দ্বাৰ পাই গুণা-গঁথা আৰম্ভ হ'ল৷ বিশালবপুৰ মানুহজন বহিবলৈ হ'লে বাকীসকললৈ চিটৰ টনাটনি লাগি যাব৷ গাড়ীত নগৈ চৰ্দাৰজীৰ সৈতে মই খোজ কাঢ়িয়েই অগ্ৰসৰ হ'লোঁ৷ বাকী সংগীসকল বলেৰ'খনত উঠিলগৈ৷ এহাতে কৃপাণখনত খামোচ মাৰি ধৰি দপ্দপাই গৈ আছে সিংজী, মোৰ কাষে কাষে৷
গাড়ীতকৈয়ো আমিহে আগ৷ দলটো পায়হি মানে ৰাস্তাৰ সোঁহাতে থকা গে’টখনৰ তলেৰে সুৰকি দুয়োজনে উচ্চতালৈ আৰোহণ আৰম্ভ কৰিয়েই দিলোঁ৷ আমাতকৈ বহুত পাছত দেম্ডাপ্, অৰূপদা আৰু প্ৰদীপদা আহিব লাগিছে৷ ৰাজীৱ আৰু দীপকদা নাই নমা৷ পুলিনে গাড়ীখনৰ কাষতে থিয়া-থিই কৰি থকা ওপৰৰ পৰা দেখা পাইছোঁ৷
সেউজীয়া তোৰণখন অতিক্ৰম কৰাৰ পাছতে গৰাৰ কাষে কাষে সংকীৰ্ণ পদপথ এটা৷ কাঠৰ তক্তা পৰা আছে৷ জখলা কিছুমানো আছে৷ সেইফালেৰে আহি আৰাধনাস্থলী পালোঁ৷ ৰঙীন কাপোৰ কিছুমান যেনি-তেনি ৰছীত ওলমোৱা আছে৷ বাটে বাটেও পাই আহিছোঁ৷ চকুৰ আগত দেখা দিলে প্ৰকাণ্ড শৈলগুহা এটা৷ ভিতৰত মন্দিৰ৷ ঠাইটুকুৰা শিলাময় আৰু খৰবেগী পেমাচিবুৰ পাৰত৷ প্ৰথমে মন্দিৰৰ বাৰাণ্ডা৷ দুৱাৰমুখলৈকে ৰঙা কাৰ্পেট পৰা আছে৷ ধৰ্মধ্বজা এখনো আছে৷ চৰ্দাৰজীয়ে জোতা খুলি যথাস্থানত হাত দুখন তিয়ালে৷ আমি চাৰিজনেও তেওঁ কৰাৰ অনুৰূপ কৰিলোঁ৷ তাৰ পাছত এজন এজনকৈ ভিতৰত প্ৰৱেশ কৰি গুহাটো চোৱাত নিমগ্ন হ'লোঁ৷ বল্জিন্দৰ সিঙে জানিবলগীয়া কথাবিলাক আমাৰ আগত উৎসাহেৰে বৰ্ণনা কৰি গ’ল৷ দেম্ডাপে ম'বাইলৰ টৰ্চ মাৰি পাগুৰিসদৃশ গুহাটোৰ অভ্যন্তৰ নিৰীক্ষণ কৰোৱালে৷ বাহিৰত ৰখা ফলক পঢ়িও কিছু কথা জানিব পাৰিলোঁ৷ সোঁহাতে দেৱালত ঘড়ী এটা৷ ঘড়ীটোৱে জনালে, ৪ বাজিবলৈ ২০ মিনিট বাকী৷
গাড়ীতকৈয়ো আমিহে আগ৷ দলটো পায়হি মানে ৰাস্তাৰ সোঁহাতে থকা গে’টখনৰ তলেৰে সুৰকি দুয়োজনে উচ্চতালৈ আৰোহণ আৰম্ভ কৰিয়েই দিলোঁ৷ আমাতকৈ বহুত পাছত দেম্ডাপ্, অৰূপদা আৰু প্ৰদীপদা আহিব লাগিছে৷ ৰাজীৱ আৰু দীপকদা নাই নমা৷ পুলিনে গাড়ীখনৰ কাষতে থিয়া-থিই কৰি থকা ওপৰৰ পৰা দেখা পাইছোঁ৷
সেউজীয়া তোৰণখন অতিক্ৰম কৰাৰ পাছতে গৰাৰ কাষে কাষে সংকীৰ্ণ পদপথ এটা৷ কাঠৰ তক্তা পৰা আছে৷ জখলা কিছুমানো আছে৷ সেইফালেৰে আহি আৰাধনাস্থলী পালোঁ৷ ৰঙীন কাপোৰ কিছুমান যেনি-তেনি ৰছীত ওলমোৱা আছে৷ বাটে বাটেও পাই আহিছোঁ৷ চকুৰ আগত দেখা দিলে প্ৰকাণ্ড শৈলগুহা এটা৷ ভিতৰত মন্দিৰ৷ ঠাইটুকুৰা শিলাময় আৰু খৰবেগী পেমাচিবুৰ পাৰত৷ প্ৰথমে মন্দিৰৰ বাৰাণ্ডা৷ দুৱাৰমুখলৈকে ৰঙা কাৰ্পেট পৰা আছে৷ ধৰ্মধ্বজা এখনো আছে৷ চৰ্দাৰজীয়ে জোতা খুলি যথাস্থানত হাত দুখন তিয়ালে৷ আমি চাৰিজনেও তেওঁ কৰাৰ অনুৰূপ কৰিলোঁ৷ তাৰ পাছত এজন এজনকৈ ভিতৰত প্ৰৱেশ কৰি গুহাটো চোৱাত নিমগ্ন হ'লোঁ৷ বল্জিন্দৰ সিঙে জানিবলগীয়া কথাবিলাক আমাৰ আগত উৎসাহেৰে বৰ্ণনা কৰি গ’ল৷ দেম্ডাপে ম'বাইলৰ টৰ্চ মাৰি পাগুৰিসদৃশ গুহাটোৰ অভ্যন্তৰ নিৰীক্ষণ কৰোৱালে৷ বাহিৰত ৰখা ফলক পঢ়িও কিছু কথা জানিব পাৰিলোঁ৷ সোঁহাতে দেৱালত ঘড়ী এটা৷ ঘড়ীটোৱে জনালে, ৪ বাজিবলৈ ২০ মিনিট বাকী৷
এই ঠাইৰ স্থানীয় নাম নেহ্ পেম্চুবু৷ ৫০০ বছৰৰ পূৰ্বে স্থাপিত বিখ্যাত আৰু পৱিত্ৰ তীৰ্থথলী৷ শিখসকলৰ ধৰ্মগুৰু নানকে অতীতত কৰা তিব্বতৰ যাত্ৰাকালত ইয়াত আশ্ৰয় লৈছিল, তপ কৰিছিল আৰু দাঁতিৰে বহ্নিমান পাহাৰীয়া নৈখনত স্নান কৰিছিল৷ ধ্যানৰ বাবে নিৰ্দিষ্ট আসনৰ উপৰি নৈখনত এটা পৱিত্ৰ জলপ্ৰপাত আৰু সুৰংগ গুহা আছে৷ ইয়াৰ পৰা সংগৃহীত পানীৰে স্নান কৰিলে বাত বিষৰ উপৰি অন্য বেমাৰৰ উপশম হয় বুলি বিশ্বাস আছে৷ প্ৰতি বছৰৰ মাৰ্চ মাহত স্থানীয় বৌদ্ধধৰ্মী লোকসকল ইয়ালৈ তীৰ্থৰ বাবে আহে৷ তেওঁলোকে ভাবে যে তেওঁলোকৰ গুৰু, ৰিন্প’চেই গুহাৰ ভিতৰত উক্ত সময়ত ধ্যানমগ্ন হয়৷
১৯৮৯ চনত ভাৰতীয় সেনাবাহিনীৰ শিখ ৰেজিমেণ্টে এই স্থান আৱিষ্কাৰ কৰিছিল৷ নেহ্ পেম্চুবুৰ পৰা পদ চালনাৰে ৬ ঘণ্টা আঁতৰত নেহ্ চাৰাম৷ ইও এটা পৱিত্ৰ গুহা৷ হাতেৰে আঘাত কৰিলে এই গুহাটোৰ পৰা কেইবাটাও শব্দ ওলায়৷ নেহ্ শ্বিকাৰবুম্জি, নেহ্ পেমাজিলিং, নেহ্ কাৰ্টে, নেহ্ ফুক্ফানা আদি ওচৰে-পাজৰে থকা অন্য কেইটামান শিলৰ গুহা৷ মেন্-চু-খাৰ ওচৰে-পাজৰে এনেকুৱা কিছুমান যাবলগীয়া, চাবলগীয়া প্ৰাকৃতিক, ঐতিহাসিক, ধৰ্মীয় সম্পদ আছে বুলি জনাই নাছিলোঁ৷ বহু কথা এতিয়াও আৱিষ্কাৰ হোৱাই নাই৷ সেয়েহে মেন্-চু-খাৰ কথা ওলালে কোনােবাই মুক্তভাৱেই আজিও কয়, 'Amazing yet unexplored' বুলি৷
হাতে লিখা ফলক এখনত গুৰুদ্বাৰ আৰু তপোস্থানৰ ইতিহাস সম্পৰ্কে সবিস্তাৰে পঢ়িবলৈ পালোঁ৷ অথনি দেখা গুৰুদ্বাৰৰ বেৰত লগোৱা ব’ৰ্ড এখনতো এই কথাখিনিকেই উল্লেখ কৰা আছে৷ ইতিহাসে কয়, গুৰু নানকজীয়ে প্ৰকাণ্ড পাথৰ এটাত বহি তপস্যা কৰি আছিল৷ তেখেতৰ সৈতে ভাই বালা আৰু মৰদানাজীও আছিল৷ তেনেকৈ তপ কৰি থাকোঁতেই ভালুক এটাই হঠাতে আক্রমণ কৰিলে৷ কিন্তু পৰমাত্মাৰ ক্রিয়াকলাপত সংগী দুজনৰ সৈতে তেখেত অলৌকিকভাৱে ৰক্ষা পৰিল৷ পাথৰটো সেই মুহূৰ্ততে আপোনা-আপুনি ২০ ফুট ওপৰলৈ উঠি গ’ল৷ উক্ত পাথৰটোত তিনিওৰে শৰীৰৰ চিন এতিয়াও আছে৷ সেই ঠাইকে এতিয়া তপোস্থান বোলে৷ অলপমান আগতে আমি দেখা পাগুৰিৰ চিনটো তাৰে নেকি? প্ৰশ্ন এটা মোৰ মনলৈ নহাকৈ নাথাকিল৷
তপোস্থানৰ পৰা অলপ আগলৈ প্ৰায় ৪০ মিটাৰ তলত তিনিওৰে স্নান কৰা ঠাই আছে৷ এইবোৰ এতিয়াও পৰিষ্কাৰকৈ দেখা যায়৷ তপোস্থানৰ বিপৰীতে সোঁহাতে তললৈ নাতিদূৰৈত আমি দেখি অহা গুৰুদ্বাৰৰ অৱস্থিতি৷ ঘন জংঘলৰ বাবে এইফালৰ পৰা একেবাৰে দেখা নাযায় অৱশ্যে৷ প্ৰাকৃতিক নৈসৰ্গিক পৰিৱেশত অতিশয় গহীন ঠাই এয়া৷ শিলৰ ওপৰেৰে বোঁৱতী পানীৰ খল্খলনিৰ বাদে শব্দ বুলিবলৈ অন্য নাই৷
এই স্থানত থিত্ লওঁতে গুৰু নানকদেৱজীয়ে এইখন নৈতে স্নান কৰিছিল৷ এদিন তেখেতে যেতিয়া গা ধুবলৈ গ’ল তেতিয়া বম্চু জুৰিত নামিবৰ বাবে কোনো বাট বিচাৰি নাপালে৷ ঠিক সেই সময়তে পৰমাত্মাৰ দৃষ্টিগোচৰ হ’ল৷ হঠাতে এটা ডাঙৰ পাথৰে তেখেতক তললৈ যাবৰ বাবে ৰাস্তা গঢ়ি দিলে৷ গা ধুবৰ বাবে সেইখিনিতে তিনিটা সৰু-বৰ কুন্দও আছিল৷ একেবাৰে নিম্নত থকা কুন্দটোৰ পৰা পানী সকলো সময়তে ওলায়েই থাকে৷ মাজৰ কুন্দটোৰো পানী কেতিয়াও নুশুকায়৷ তৃতীয়টো কুন্দৰ পৰা ইচ্ছানুসৰি পাথৰ উলিয়াব পাৰি৷ যদি পৱিত্ৰ চিত্তে, কিবা মনোকামনাৰে এই কুন্দটোৰ পৰা এবাৰ এবাৰকৈ তিনিবাৰ পাথৰ উলিওৱা হয় আৰু যদিহে পাথৰকেইটা বগা বৰণৰ ওলায়, তেতিয়া হ’লে উক্ত মনোকামনা পূৰ্ণ হয়৷ দুটা ৰঙৰ পাথৰ ওলালে অনিশ্চয়তা বুজায়৷ আনহাতে ক’লাৰঙী পাথৰ ওলালে মনোকামনা পূৰ্ণ নহয়৷ এই স্থানৰ পৰা পিছলৈ কিছু আঁতৰত এটা ঝৰ্ণা আছে য’ত গা ধুলে মনত গভীৰ প্ৰশান্তি অনুভৱ কৰিব পাৰি৷ কথাবোৰ গম পাই উৎসাহিত হৈ উঠিলোঁ, তললৈ নামিবৰ বাবে৷
তপোস্থানৰ পৰা অলপ আগলৈ প্ৰায় ৪০ মিটাৰ তলত তিনিওৰে স্নান কৰা ঠাই আছে৷ এইবোৰ এতিয়াও পৰিষ্কাৰকৈ দেখা যায়৷ তপোস্থানৰ বিপৰীতে সোঁহাতে তললৈ নাতিদূৰৈত আমি দেখি অহা গুৰুদ্বাৰৰ অৱস্থিতি৷ ঘন জংঘলৰ বাবে এইফালৰ পৰা একেবাৰে দেখা নাযায় অৱশ্যে৷ প্ৰাকৃতিক নৈসৰ্গিক পৰিৱেশত অতিশয় গহীন ঠাই এয়া৷ শিলৰ ওপৰেৰে বোঁৱতী পানীৰ খল্খলনিৰ বাদে শব্দ বুলিবলৈ অন্য নাই৷
এই স্থানত থিত্ লওঁতে গুৰু নানকদেৱজীয়ে এইখন নৈতে স্নান কৰিছিল৷ এদিন তেখেতে যেতিয়া গা ধুবলৈ গ’ল তেতিয়া বম্চু জুৰিত নামিবৰ বাবে কোনো বাট বিচাৰি নাপালে৷ ঠিক সেই সময়তে পৰমাত্মাৰ দৃষ্টিগোচৰ হ’ল৷ হঠাতে এটা ডাঙৰ পাথৰে তেখেতক তললৈ যাবৰ বাবে ৰাস্তা গঢ়ি দিলে৷ গা ধুবৰ বাবে সেইখিনিতে তিনিটা সৰু-বৰ কুন্দও আছিল৷ একেবাৰে নিম্নত থকা কুন্দটোৰ পৰা পানী সকলো সময়তে ওলায়েই থাকে৷ মাজৰ কুন্দটোৰো পানী কেতিয়াও নুশুকায়৷ তৃতীয়টো কুন্দৰ পৰা ইচ্ছানুসৰি পাথৰ উলিয়াব পাৰি৷ যদি পৱিত্ৰ চিত্তে, কিবা মনোকামনাৰে এই কুন্দটোৰ পৰা এবাৰ এবাৰকৈ তিনিবাৰ পাথৰ উলিওৱা হয় আৰু যদিহে পাথৰকেইটা বগা বৰণৰ ওলায়, তেতিয়া হ’লে উক্ত মনোকামনা পূৰ্ণ হয়৷ দুটা ৰঙৰ পাথৰ ওলালে অনিশ্চয়তা বুজায়৷ আনহাতে ক’লাৰঙী পাথৰ ওলালে মনোকামনা পূৰ্ণ নহয়৷ এই স্থানৰ পৰা পিছলৈ কিছু আঁতৰত এটা ঝৰ্ণা আছে য’ত গা ধুলে মনত গভীৰ প্ৰশান্তি অনুভৱ কৰিব পাৰি৷ কথাবোৰ গম পাই উৎসাহিত হৈ উঠিলোঁ, তললৈ নামিবৰ বাবে৷
গুহা মন্দিৰৰ বাহিৰফালে তলমূৱাকৈ যেনি-তেনি কাঠৰ জখলা কিছুমান৷ চৰ্দাৰজীৰ অনুমতি সাপেক্ষে গাইডৰ সৈতে চিৰিৰে নামিব ধৰিলোঁ৷ পিছফালে গৈ গুহাৰ মস্ত শিলটো বাহিৰৰ পৰা ঘূৰি ঘূৰি চালোঁ৷ তাৰ তললৈ অন্য দুটা প্ৰকাণ্ড শিল৷ শিল দুটাৰ মাজত সামান্য ফাঁক৷ ভিতৰখন ঘোপমৰা অন্ধকাৰ৷ আগে আগে যোৱা দেম্ডাপে মোক সেইফালে আগুৱাই নিলে৷ হঠাতে তেওঁ ৰ’ল৷ মোৰ মনত উৎকণ্ঠা, কি কৰে গাইডজনে? বিজুলীসঞ্চাৰে পকেটৰ পৰা নিজৰ ম'বাইল ফোনটো উলিয়াই টৰ্চ লাইট্ জ্বলালে৷ টৰ্চৰ পোহৰত আমি সেই ফাঁকটোৰে অগ্ৰসৰ হ’বলৈ উদ্যত হ’লোঁ৷ প্ৰদীপদা আৰু অৰূপদায়ো আমাক অনুসৰণ কৰি এইখিনি পালেহি৷ পিছে শাৰীৰিক অবয়ৱৰ বাবে সৰকিব নোৱাৰি দুয়ো উভতিবলগীয়াত পৰিল৷ দেম্ডাপ্ আৰু মই ফাঁকটোৱেদি অনায়াসে পাৰ হৈ নদীপৃষ্ঠত নামিলোঁ৷ নিজৰ টেঁটেৰা দেহাটোৰ এড্ভান্টেজ্ এটা জীৱনত এবাৰলৈ হ'লেও পালোঁ যেনিবা, ইয়ালৈ আহি৷
বৌদ্ধধৰ্মীয় গোম্পা বা মন্দিৰ তিব্বতীয় স্থাপত্যৰ এক সুন্দৰ নিদৰ্শন আৰু আকৰ্ষণৰ থলী৷ বৌদ্ধ তীৰ্থস্থানত উপলব্ধ আৰু বিশেষভাৱে মহাযানী বৌদ্ধসকলৰ মাজত প্ৰচলিত এক বিশ্বাস অনুসৰি দুটা শিলৰ মাজত থকা ঠেক ফাঁকেৰে পুণ্যৱানসকলেহে অনায়াসে পাৰ হৈ যাব পাৰে৷ দুটা শিলৰ মাজত ফাঁক থকা এই বৌদ্ধ পৰম্পৰাৰ সাক্ষী হ’লোঁ শিখ গুৰু নানকৰ উপাসনাস্থলী প্ৰাকৃতিক গুহাটোৰ নিচেই সমীপতে৷
No comments:
Post a Comment