দিন সাত ৷৷ ৬.১১.২০১৫
১. কেতেনালাৰ বিদায়ী পুৱাটি
‘One sees great things from the valley; only small things from the peak.’ G. K. Chesterton
‘One sees great things from the valley; only small things from the peak.’ G. K. Chesterton
অভ্যাসৰ ধাৰাবাহিকতা অক্ষুণ্ণ ৰাখি পুৱা সোনকালেই
শ্লীপিং বেগৰ পৰা ওলালোঁ৷ সন্মুখত নতুন প্ৰস্তুতিৰে ভৰা এটা শীতল পুৱা৷ পোহৰ আছে, বেলি
নাই৷ হ’লেও খদমদম লাগি গৈছে সংগীসৱৰ, ডাপ’ৰিজো অভিমুখী দীঘলীয়া যাত্ৰাটোৰ বাবে৷ সমূহীয়া খোজৰ
দপ্দপনিয়ে চাংঘৰৰ বাৰাণ্ডাখনত এক ধৰণৰ কোলাহলৰ সূত্ৰপাত ঘটাইছে৷ প্ৰকৃতিৰ আৱেগময়তা
এৰি কৰ্মচঞ্চল জীৱনৰ কঠোৰতাৰ ফাললৈ এখেপ উভতি যাবলৈ সাজু হৈছোঁ আমি সকলোটি৷ তাৰ পাছত
থাকিব আৰু দুই-তিনি-চাৰি খেপ৷ তাৰ পাছতহে নিজাঘৰ ৷ সেমেকা পুৱাটোৰ মধুৰ মাদকতাই মনবোৰ যেন পূৰ্ণ
কৰি পেলাইছে৷ তুলনামূলকভাৱে সোনকালে আজি শ্লীপিং বেগ এৰা দেখা গ’ল কেইবাজনো সংগীক৷
এই ঠাইৰ আবহাৱা এতিয়া আমাৰ পৰিচিত৷ জুৰিৰ পানী ২৪ ঘণ্টাই পৰি
থকা ৰাস্তাৰ কাষৰ পাইপডালৰ ওচৰ পালোঁগৈ৷ প্ৰাচীন গাম্ভীৰ্যৰে পৰিপূৰ্ণ কেতেনালাৰ শৈল
পাহাৰখনে একধ্যানে আমাৰ ফালেই চাই আছে৷ কাণত একেৰাহে বাজি আছে সোৱণশিৰিৰ খল্-খল্
সুমধুৰ সংগীত৷ এই সংগীতত কোনো কৃত্ৰিমতা নাই, নাই অলপো যান্ত্ৰিক হুলস্থূল৷ নাতিদূৰৰ
থিয় থিয় পৰ্বতবোৰো শান্ত-সমাহিত৷ কুঁৱলীসনা চৌপাশ৷ সকলো কথাই প্ৰাকৃতিক৷ কৃত্ৰিমতাৰ
ৰহণ অকণো নাই৷ সকলোৱেই স্বতঃস্ফূৰ্ত৷ কৃপাময় প্ৰকৃতিৰ বুকুৰ পৰাই আৰম্ভ মানৱ জাতিৰো
জীৱনৰ স্পন্দন৷ আচলতে প্ৰকৃতিৰ ওচৰত কিমানযে ঋণদায়গ্ৰস্ত আমি! ভাবিলে কিবা আউল লাগি
যায়৷ কেতেনালাৰ সামগ্ৰিক পৰিৱেশে যেন পুৱাই পুৱাই তাকেই কৈ গ'ল গুণগুণাই৷
এনে ধৰণে মাজে মাজে মনলৈ অহা কথাৰ ধুমুহাবোৰে মোক
অন্যমনষ্ক কৰি তুলিছে গৃহমুখী প্ৰস্তুতিত৷ আনৰ তুলনাত একো সামৰিবই পৰা নাই মই৷ টুথব্ৰাছডাল
মুখত ভৰাই, দেখি থকা চাংঘৰবোৰলৈ চাই চাই পায়চাৰি কৰি থাকি আকৌ এবাৰ ভাবিলোঁ, আধুনিক
সভ্যতাৰ পৰা বহুযোজন দূৰত দশক দশক ধৰি অতীত পাত কৰিছে এই মানুহবোৰে৷ সম্ভাৱনাৰহিত তেওঁলোকৰ
বৰ্তমান৷ অনিশ্চিত ভৱিষ্যতৰ পৰা এই জীৱনবোৰৰ পৰিত্ৰাণৰ উপায় কি হ’ব পাৰে? চিন্তা কৰি পাৰ পোৱা
নাই৷ হাৰিয়ানী দেবিন্দৰ আৰু বৰুণক বাদ দি জন্মাৱধি আমিকেইটা অসমৰ, ইহঁত অৰুণাচলৰ, পৰস্পৰ
চুবুৰীয়া৷ পূৰ্বতে একেলগেই থাকি পাছলৈ ভৌগোলিকভাৱে পৃথক হৈ পৰিল আমাৰ পূৰ্বপুৰুষ৷ দুটুকুৰা
ভূখণ্ডৰ ভিন্ন ভিন্ন প্ৰান্তৰ ভিন্ন ৰূপ আৰু বৈশিষ্ট্যৰ মানুহ আমি৷ ভাৰতীয় আমাৰ কমন
আইডেনটিটি৷ ত্ৰিৰংগ পতাকাৰ তলত আমি এক৷ সেয়াই দেশৰো শক্তি৷ এই শক্তি এই আইডেনটিটি ধৰি
ৰাখিবই লাগিব৷ সীমা ভেদি সোমাই আহোঁ আহোঁকৈ থকা কেইকিল’মিটাৰ আঁতৰৰ বিদেশী শক্তিটোক তেহে প্ৰতিহত কৰিব পৰা যাব৷
জীৱনমুখী আৰু সুৰীয়া, কোবাল নৈ এখনৰ পাৰত ব্যতিক্রমী
চৰিত্ৰৰ আদিমবাসী সমাজ এখনৰ সৈতে দুদিনীয়া নিবিড় একাত্মতা আমাৰ৷ এই পৰিক্রমা কাৰ্যতঃ
আজি অন্ত পৰিলেও মনত থাকি যাব সৰলপ্ৰাণ গৃহস্থ আৰু আমি দেখা পোৱা, লগ পোৱা স্থানীয়
বসবাসীৰ মুখবোৰ, সিহঁতৰ অনুভূতিকোমল হৃদয়ৰ ঝংকাৰবোৰ৷ চৰকাৰী বিধি-ব্যৱস্থা অনুযায়ী নিয়মমাফিক অৰুণাচললৈ আহিবৰ বাবে আমাক ইনাৰ লাইন
পাৰ্মিটৰ দৰকাৰ আছিল ঠিকেই৷ লগত লৈও অহা হৈছে৷ পিছে ইহঁতবোৰ আৰু আমাৰ মনৰ মাজত দেখো
কোনো ইনাৰ লাইনেই নাই! আটাইবোৰ দিদি-বহন আৰু দাদা-ভাইয়া৷
সদ্যহতে বিদায় বেলা সমাগত৷ ভ্ৰমণ-পীড়াৰ অনিৰ্বচনীয় উত্তেজনাৰ সমাপ্তিত গতানুগতিক আৱেগজৰ্জৰ ভাষিক শলাগ জ্ঞাপনেৰে তানি-আমাহঁতক লঘু নকৰোঁ
বুলিয়ে মনে মনে গমি থ’লোঁ৷ হৃদয় ভৰিলে মুখৰ ভাষা হেৰায় বুলিও কথা এষাৰ নথকা নহয়৷ সেয়াই
হৈছে মোৰ ক্ষেত্ৰতো৷
কেতেনালাৰ তাগিন গৃহত আমাক আশ্ৰয় দিছে, ভাত ৰান্ধি
খুৱাইছে, উন্মুক্ত দা আৰু বন্দুক লৈ নিৰাপত্তা দিছে৷ কোনোফালেই অসন্তুষ্টিৰ সামান্যতম
প্ৰকাশ দেখা নাই পোৱা৷ দুৰ্গম পাহাৰত এওঁলোকেই আমাৰ সাহস আৰু সাৰথি হৈ ৰৈছে৷ ঘোঁকটৰ
এনেকুৱা অচিনাকি ঠাইত বিশ্বাসী বন্ধুতকৈ আন একোৱেই ডাঙৰ হ’ব নোৱাৰে৷ এই সহযোগিতাৰ প্ৰত্যুত্তৰ
দিয়া যায় কিদৰে? গৃহস্থহালে যেনেদৰে আতিথ্য আগ বঢ়ালে সি স্মৰণীয় হৈ থাকিব জীৱনজুৰি৷
তেওঁলোকৰ পৰম্পৰাগত চাংঘৰটোৱেই এইকেইদিন আমাৰ বাবে হৈ পৰিল সুৰক্ষিত নিলয়, উপযুক্ত
পাহাৰী পৰ্যটন নিবাস৷
চাহ পৰ্বৰ সমানে সমানে বস্তু-বাহানিবোৰ সামৰি পেলোৱাত
সকলোৱে গুৰুত্ব দিছে৷ তেল, নিমখ, ছয়াবিন, পনিৰ, আলু, পিঁয়াজ, বিস্কুট, চাউল, দাইলকে
আদি কৰি বস্তা, মোনা আৰু পেকেটবোৰত ৰৈ যোৱা সমস্ত খাদ্য-সামগ্ৰী, বাচন-বৰ্তন ইত্যাদি
গৃহস্থনীৰ হাতত অৰ্পণ কৰা হৈছে৷ গ্ৰহণ কৰিবলৈ তাই প্ৰথমে ইতস্ততঃ বোধ কৰিছে৷ পাহাৰীয়া
মানুহৰ আত্মসন্মান বৰ বেছি৷ এনেয়ে একো নলয়৷ বলপূৰ্বক যাচিব লগা হৈছে৷ ইফালে সেইসমূহ
ঘূৰাই নিয়াৰ পক্ষপাতীও দলৰ এজনোৱেই নহয়৷ যাৰ প্ৰয়োজন তাক যথাশীঘ্ৰে দি দিয়াই উচিত৷
বৰ্তনকেইটা পাইহে তাই যেন অধিক সুখী হৈছে, গিৰিহঁতনীৰ মনটো অধ্যয়ন কৰি তেনেহেন লাগিল৷ পাকঘৰত আগৰে পৰাই চিজিলকৈ থকা চিক্চিকীয়া পাত্ৰবোৰৰ কাষতে সেইকেইটাও আলফুলে থ’লেগৈ৷ ৰন্ধন সামগ্ৰী চক্চকীয়া কৰি ৰখাত জয়ন্তীয়া মানুহৰ বিশেষ সুনাম আছে৷ এইফালৰ তাগিনবিলাকো কম নহয় দেখিছোঁ৷ প্লে’ট, গিলাচ আৰু চামুচবোৰৰ প্ৰসংগ ওলোৱাত কালিয়েই সেইবোৰ তাগেক দি দিয়া হৈছে বুলি জয়ন্তদাই সদৰি কৰিলে৷ তাগেৰ ঘৰত কাৰোবাৰ বিয়া হ’বলগীয়া আছে হেনো৷ গৃহ-সামগ্ৰীকেইপদ পাই সি বোলে অত্যন্ত সুখী হৈছে৷ অতিথি সৎকাৰত ভাল কামত আহিব৷ ভালেই হৈছে, উচিত পাত্ৰত দান৷ সেয়ে সি কিনিব খুজিছিল যদিও দি দিয়া হ’ল৷
বৰ্তনকেইটা পাইহে তাই যেন অধিক সুখী হৈছে, গিৰিহঁতনীৰ মনটো অধ্যয়ন কৰি তেনেহেন লাগিল৷ পাকঘৰত আগৰে পৰাই চিজিলকৈ থকা চিক্চিকীয়া পাত্ৰবোৰৰ কাষতে সেইকেইটাও আলফুলে থ’লেগৈ৷ ৰন্ধন সামগ্ৰী চক্চকীয়া কৰি ৰখাত জয়ন্তীয়া মানুহৰ বিশেষ সুনাম আছে৷ এইফালৰ তাগিনবিলাকো কম নহয় দেখিছোঁ৷ প্লে’ট, গিলাচ আৰু চামুচবোৰৰ প্ৰসংগ ওলোৱাত কালিয়েই সেইবোৰ তাগেক দি দিয়া হৈছে বুলি জয়ন্তদাই সদৰি কৰিলে৷ তাগেৰ ঘৰত কাৰোবাৰ বিয়া হ’বলগীয়া আছে হেনো৷ গৃহ-সামগ্ৰীকেইপদ পাই সি বোলে অত্যন্ত সুখী হৈছে৷ অতিথি সৎকাৰত ভাল কামত আহিব৷ ভালেই হৈছে, উচিত পাত্ৰত দান৷ সেয়ে সি কিনিব খুজিছিল যদিও দি দিয়া হ’ল৷
জুহালৰ ওচৰতে আমাই কিবা এটা কৰি আছে৷ কাষতে বহি
ল’লোঁ৷ ‘‘আউৰ এক কাপ চ্যায় পীয়েগা দাদা?’’ সুধিলে তাই৷ ‘‘খালোঁ নহয়, আৰু নাখাওঁ৷’’ চমু উত্তৰ৷ মোৰ হাতত পেকেটত
ভৰাই থোৱা অৱস্থাত চ’লাৰ লাইটটো৷ ‘‘দিদি, আপোনাক এটা বস্তু দি থৈ
যাম৷’’ তাই থতমত খালে৷ কি হ’ব পাৰে! ঢিমিক-ঢামাক পোহৰতেই
সন্তুষ্ট থাকে মানুহবোৰ৷ পোহৰৰ যোগাৰ অকণমান দি যাব পাৰিলে কিনো বেয়া কথাটো? এই ভাবি আগৰে পৰাই সাজু কৰি ৰখা পেকেটটো আমাৰ হাতত তুলি দিলোঁ৷ ঘূৰাই-পকাই বাহিৰে বাহিৰে চকু ফুৰাই আলফুলে খুলিলে তাই৷ চ’লাৰ লাইটটো ওলাই পৰিল৷ কেইবাৰমান জ্বলাই-নুমুৱাই
দেখুৱাৰ লগতে সুবিধাবিলাক বুজাই দিলোঁ৷ লাইটটো তাই বুকুৰ মাজত সাবটি ধৰিলে৷ ‘‘ইস লাইট দেখনেসে আপকা বহত য়াদ আয়েগা দাদা৷’’ আৱেগবিহ্বল কণ্ঠেৰে অকপট ঘোষণা কৰিলে গৃহস্থনী
আমা ম্ৰাই৷
(পৰৱৰ্তী খণ্ড – মিছিমি তিতাৰ সোৱাদ পালোঁ)
No comments:
Post a Comment