Friday, 24 July 2020

১৪.০২.২০২০, শুক্ৰবাৰ
২.১ খেনাৰিত প্ৰাতঃভ্ৰমণ


৬ বাজিবলৈ কেইটামান মিনিট বাকী থাকোঁতেই গগৈ ছাৰ আৰু মই মুকলি আকাশৰ তললৈ ওলাই আহিলোঁ ৷ বাটচৰাৰ কাষৰ ধূনা গছজোপা চোৱাৰ কথা বন্ধা আছিল কালিয়েই ৷ এতেকে কালবিলম্ব নকৰি পদব্ৰজে ৰাওনা হলোঁ সেইফালে ৷

খেনাৰিতচোন কুঁৱলী নাই ! জাৰ হলে আছে ৷ ভবাৰ লগে লগে এটা কথা অনুভৱ কৰিলোঁ যে সৌ-সিদিনা মাত্ৰ আনিনি, আচ্‌হিছ আৰু মায়ডিয়াত অকথ্য ঠাণ্ডাৰ মুখামুখি হৈ অহাৰ পাছত খেনাৰিৰ এই শীতলতা মোৰ শৰীৰ কঁপাব পৰা একো কাৰক হৈ উঠিব পৰা নাই ৷ নতুবা মনোজগতত ইয়াকে লৈ কোনো চিন্তা-প্ৰতিক্ৰিয়াও সৃষ্টি হোৱা নাই, যিমানখিনি ডক্টৰ গগৈ ছাৰৰ কথা-বতৰা, ভাব-ভংগী, চাল-চলনত প্ৰকাশ পাইছে ৷ আনহাতে কিন্তু এইটো কথাত নিশ্চিত হৈ আছোঁ যে ৰেংমা হিল্‌ছৰ ৰদ নপৰা অৰণ্যৰ অভ্যন্তৰত উষ্ণতা ইয়াতকৈ নিশ্চয়কৈ কিছু হলেও তলত থাকিব ৷ তাৰ বাবে প্ৰস্তুত হৈ যাব লাগিব ৷

খেংগা ৰেশ্বৰ চৌহদৰ প্ৰৱেশত থকা নঙলামুখত থিয় দিলেই পোনছাটেই চকুহালক টানি নিয়ে পূব দিগন্তৰ পাহাৰলানিক পৃষ্ঠপটত লৈ সগৌৰৱে দণ্ডায়মান হৈ থকা গিৰ্জাঘৰটোৱে ৷ আকাশখন মুকলি ৷ পুৱাৰ পোহৰত গিৰ্জাটো জল্‌মলাই উঠিছে ৷ কাষতে ওখকৈ কলা ৰঙৰ পাথৰ এটা ৷ জুবিলী ষ্টন ৷ ৰেংমা নগাসকলে শিল পুতি এইধৰণে স্মাৰক ৰাখে ৷ সংক্ষেপে কথাংশও তাতে খোদিত কৰি থয় ৷ ইয়াতো থৈছে ৷ বৰ্তমান খেনাৰি বেপ্টিষ্ট চাৰ্চটোৰ পালক Tsangthanga Nyenthang ৷

ৰেংমা নগাসকল আজি আধুনিক শিক্ষাৰে শিক্ষিত হৈছে ৷ ইয়াৰ মূলতে আছিল American Baptist Foreign Mission Societyৰ উৎসাহ আৰু প্ৰেৰণা ৷ তেওঁলোকৰ তৎপৰতাতে গোলাঘাটত মিছন স্কুল প্ৰতিষ্ঠা হৈছিল ৷ ইফালে পাহাৰত খেতি-বাতি কৰা আৰু নিজৰ কলা-কৃষ্টি বৰ্তাই ৰাখি জীৱন ধাৰণ কৰাতে এই লোকসকলৰ জীৱন সীমাবদ্ধ আছিল ৷ যিশুৰ সন্ধান বা শিক্ষা গ্ৰহণ আছিল ভাবিব নোৱাৰা কথা ৷ ঠিক তেনেকুৱা সময়তে দুজন ৰেংমা ডেকা ক্ৰমে Serisheng Sebü আৰু Jokhen Sebüই পৰিয়াল, বন্ধু-বান্ধৱ তথা গাঁৱৰ মায়া-মোহ একাষৰীয়াকৈ থৈ নিকটৱৰ্তী আগ বঢ়া ঠাই গোলাঘাটলৈ বুলি ওলাই গৈছিল ৷ পঢ়া-শুনা কৰাৰ উদ্দেশ্যে দুয়ো তাৰ মিছন স্কুলত ভৰ্তি হল ৷ অধ্যয়নৰত অৱস্থাতে ১৯১৪ চনত গোলাঘাটত তেওঁলোকৰ শিক্ষক ৰেভাৰেণ্ড জন মজেছ কাৰ্ৱেলে দুয়োকে খ্ৰিষ্ট ধৰ্মত দীক্ষিত কৰায় ৷ ঘৰলৈ উভতি আহি চেৰিশ্বেং চেব্বেই ৰেভাৰেণ্ড কাৰ্ৱেলৰ তত্ত্বাৱধানত ১৯১৭ চনত নিজৰ গাঁও শ্বাহোন্যুত এখন মিছনেৰী স্কুল স্থাপন কৰে ৷ বিদ্যালয়খনৰ প্ৰথমগৰাকী শিক্ষক হিচাপে শিক্ষকতা কৰাৰ লগতে ৰেংমাসকলৰ মাজত খ্ৰিষ্টৰ বাণী প্ৰচাৰতো তেওঁ ব্ৰতী হয় ৷

ৰেংমা সমাজৰ প্ৰথম গিৰ্জাঘৰটো নিৰ্মাণ কৰা হৈছিল ১৯৩২ চনত, ল
লাশ্বংন্যুত, সেই সময়ৰ অগ্ৰণী মিছনেৰী ৰেভাৰেণ্ড ডব্লিউ. আৰ. হাটনৰ তত্ত্বাৱধান আৰু ক্ৰমে গুৱাথাংন্যি চেব্বে, চানথাং জিছিং (প্ৰচাৰক) আৰু উক্ত গিৰ্জাৰ পালক কেনিনল চেব্বেৰ সহযোগিতাত ৷ গিৰ্জা প্ৰতিষ্ঠাৰ পাছত মিছনেৰী স্কুলখন শ্বাহোন্যুৰ পৰা ললাশ্বংন্যুলৈ তুলি অনা হয় ৷ শিক্ষক হিচাপে নিযুক্ত কৰা হয় কান্দিৰ টেৰণক ৷

এইটো সহজবোধ্য যে পুৰণি ধ্যান-ধাৰণা পৰিত্যাগ নকৰা তাহানি কালৰ গাঁওবোৰত মিছনেৰীৰ প্ৰৱেশ সহজসাধ্য মুঠেই নাছিল ৷ ৰেভাৰেণ্ড হাটনৰ নেৰানেপেৰা চেষ্টাত সেয়া সম্ভৱ হৈছিল ৷ কাৰবি ভাষাৰ সৈতে ৰেংমাসকলৰ পৰিচয় থকাত ছাম হাঞ্চে নামৰ কাৰবি লোক এজনে তেতিয়া দোভাষীৰ কাম কৰিছিল ৷ মানুহে লাহে লাহে ঈশ্বৰৰ বাক্য শুনিব ধৰিলে, সেই বাণীয়ে তেওঁলোকৰ হৃদয় স্পৰ্শ কৰিলে ৷ খ্ৰিষ্টৰ প্ৰতি আকৰ্ষিত হল ৷

এনেকৈয়ে আমেৰিকান আৰু কাৰবি প্ৰচাৰকৰ জৰিয়তে লাহে লাহে ৰেংমা নগাসকলে খ্ৰিষ্টান বিচাৰ-ধাৰা, জীৱন-চৰ্যাক আঁকোৱালি ললে ৷ ৰেংমা অধ্যুষিত অঞ্চলত ধৰ্ম প্ৰচাৰক হিচাপে গুৱাশ্বিং চেব্বে, মংৱে ৰংহাং, হলিৰাম ইংলেং আদিয়ে সেই সময়ত বগা চাহাবৰ সৈতে সহযোগ কৰিছিল ৷ এইদৰে ব্যাপ্তি লাভ কৰি ১৯৪৯-১৯৫১ চনৰ ভিতৰত সকলো ৰেংমা লোকেই ধৰ্মীয়ভাৱে খ্ৰিষ্টান হৈ পৰে ৷

আমি দেখি থকা খেনাৰিৰ গিৰ্জাটোৱে প্ৰতিষ্ঠা লভিছিল ১৯৫৯ত ৷ সম্প্ৰতি গাঁওখনৰ বাসিন্দাৰ সংখ্যা ৬০ ঘৰতকৈও বেছি ৷ খেংগাই সংখ্যাটো কৈছিল ৷ মইহে পাহৰিলোঁ ৷ চৰকাৰী গাঁওবুঢ়া Rongshwen Nandu ৷ পাহাৰৰ বক্ষত কৰা জুম খেতিৰ উপৰি মূলতঃ কমলা বাগানৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল ইয়াৰ আবাসীসকল ৷ সময়ৰ সোঁতত, বয়স হোৱাত গছবোৰ ক্ৰমাৎ মৰি যাব ধৰিছে ৷ ইয়াৰোপৰি, ২০১৩ চনৰ গোষ্ঠীগত সংঘৰ্ষৰ সময়তো যথেষ্ট ক্ষতিসাধন হল ৷ খোৱানি, খেনাৰি আদি গাঁওকেইখন তেতিয়া আক্ৰান্ত হৈছিল ৷ কমলা গছ কাটি খাস্তাং ৷ আশ্ৰয় শিৱিৰৰ আলহী হবলগীয়া হৈছিল দুৰ্দশাগ্ৰস্ত মানুহবোৰ ৷ সেয়া আছিল খেনাৰিৰ দুৰ্ভগীয়া অতীত ৷ যাক লাহে লাহে পাহৰিবৰ চেষ্টা কৰা হৈছে ৷ সমন্বয়ৰ মাজেৰে জীৱন সংগ্ৰাম পুনৰায় আগ বাঢ়িছে ৷

জুম খেতিৰ লগতে কমলা উৎপাদন এইটো প্ৰান্তৰ বিশেষত্বপূৰ্ণ জীৱন-ধাৰা যদিও ইয়াৰ মানুহবোৰে অত-তত কাম-বন কৰিও জীৱিকা মোকলায় ৷ পৰিষদীয় সমষ্টি ২৫-নিলিপ, বিধান সভা সমষ্টি ১৭-বোকাজান, লোক সভা সমষ্টি ৩ নং স্বায়ত্তশাসিত জিলা (অ.জ.)ৰ অন্তৰ্গত এই গ্ৰাম্যাঞ্চল কাৰবি আংলঙৰ বোকাজান মহকুমাৰ নিলিপ উন্নয়ন খণ্ডৰ ভিতৰুৱা ৷

কাৰবি আংলঙৰ নাগা ৰেংমা মৌজাত অন্তৰ্ভুক্ত খেনাৰিলৈ জিলা সদৰ ডিফুতকৈ গোলাঘাটৰ পৰাহে ওচৰ ৷ দূৰত্ব প্ৰায় ৬০ কিলমিটাৰ ৷ বজাৰ-সমাৰ কৰিবলৈ ৰেংমা মানুহখিনি সহজপক্ষে তালৈকে যায় ৷ ডিফুলৈ ইয়াৰ পৰা ১২৭ কিলমিটাৰ ৷ পথেই যত নাই, গতিকে জিলা সদৰলৈ বাদেই, পোনপটীয়া যোগাযোগ বা যাতায়াত ব্যৱস্থা ক'লৈকোৱেই নাই ৷ আদবাটৰ বগামাটি নতুবা শিলনিজানৰ পৰা বাছ ধৰিবগৈ লাগে ৷ ৰে'ল ধৰিবলৈ হ'লে যাব লাগে বৰপথাৰ ৷ তালৈ ইয়াৰ পৰা ৩৭ কিল'মিটাৰ ৷ নিকটৱৰ্তী সেই ষ্টেচনত নামিয়ে আমি কালি মেজিক আৰু ট্ৰেকাৰেৰে বগাই ওলালোঁহি এই ঠাই ৷

এইবোৰ গুণা-গঁথা কৰি থাকোঁতেই শিলনিজান অভিমুখী ট্ৰেকাৰখন ঘেঁ ঘেঁকৈ তলৰ পৰা উঠি অহাৰ শব্দ শুনা পালোঁ ৷ গাড়ীৰ ওপৰত বস্তু-বাহানি এগালমান ৷ আমাৰ কাষেদিয়েই গুচি গল ৷ ইয়াৰ পাছত দিনটোলৈ আৰু কোনো পৰিৱহণ নাই ৷ কিবা কাৰণত কাৰোবাৰ যাবলগীয়া ওলালে নিজা ব্যৱস্থাপনাৰে যাব লাগিব ৷ বহু সময়ত এই মানুহখিনিৰ খোজ লোৱাৰ বাদে গত্যন্তৰ নাথাকে ৷

আৰু অলপমান আগুৱাই যোৱাৰ পাছতে একেটা দিশতে দেখা দি থকা খেনাৰি নৈখনৰ অপৰূপ নৈসৰ্গিক শোভাই মন মুহি পেলালে ৷ 'গা ধুবগৈ পৰা হলে ভাল আছিল ৷' এইবুলি কৈছিলোঁহে, লগত থকাজন আগ্ৰহী হৈ উঠিল ৷ পিছে সময়টো অনুকূল নহয় ৷ 'বেমাৰ হ'ব লাগিলে চিকিৎসা কেন্দ্ৰ এটাও নাই ইয়াত ৷ বাদ দিয়ক, ব'লক ৷' কথা আৰু আগ নবঢ়াই সামৰিলোঁ প্ৰসংগটো ৷

গাঁৱৰ আদৰণী তোৰণখন পালোঁহি ৷ ৰাস্তাৰ বাঁওকাষে ওচৰতে ধূনা গছজোপা ৷ গগৈ ছাৰে জংঘল ফালি চাপি গৈ নিৰীক্ষণ কৰিলে ৷ গুৰিৰ পৰা হাতে ঢুকি পোৱালৈকে গা-গছৰ অত-তত যধে-মধে মৰা ঘাপবোৰ দেখি আমাৰ দুখো লাগিল, খঙো উঠিল ৷ গছজোপাৰ পৰা কোনোবাই এনেকৈয়ে ধূনা সংগ্ৰহ কৰি আহিছে ৷ ডিফুলৈ ঘূৰি যোৱাৰ পূৰ্বে গৱেষণাৰ অৰ্থে প্ৰয়োজনীয় সমলখিনি সংগ্ৰহ কৰাৰ পণ লৈ দুয়ো উভতিলোঁ ৷

ফিৰি আহি আছোঁ ৷ পোন বাটে যোৱাৰ পৰিৱৰ্তে উচ্চতালৈ উঠি গৈ তাৰ পৰা নামনিৰ গিৰ্জাটো, নৈখন আৰু সিপাৰৰ পাহাৰবোৰ চোৱাৰ হেঁপাহ জাগিল ৷ পাহাৰৰ এঢলীয়াৰে আৰোহণ কৰি আছোঁ ৷ বিশেষ সঁজুলি এটাই মনোযোগ আকৰ্ষণ কৰিলে ৷ প্লাষ্টিকৰ ডাঙৰ পাত্ৰ এটা ৷ বোধ কৰোঁ তেলৰ আধাৰ আছিল ৷ এটাফালে ৪ ইঞ্চি ব্যাসৰ পাইপ এডাল সোমাই আছে ৷ তাতোকৈ সামান্য তলেদি আন দুটাফালে সোমাই আছে ১ ইঞ্চি ব্যাসৰ ৪ডাল পাইপ ৷ বুজি পালোঁ, ডাঙৰ পাইপডালেৰে পাহাৰৰ ভিতৰৰ কোনোবা উৎসৰ পৰা বোৱাই অনা পানী এইখিনিৰ পৰা চাৰিডাল পাইপেৰে চাৰি ঘৰলৈ ভাগ হৈ গৈছে ৷ ৰেংমা ল'কেল আইডিয়া ৷ ডিষ্ট্ৰিবিউচন ষ্টেচনটো ভাল লাগিল ৷ মেঘালয়ৰ মাউলিন্‌নঙত ভলুকা বাঁহ থিয়ৈ থিয়ৈ পুতি তাতে পাইপ সুমুৱাই সজা অন্য এক অদ্ভুত জল বিতৰক সঁজুলি দেখিছিলোঁ ৷ সেইটোও মনলৈ আহিল ৷ ভিন্ন ঠাই, ভিন্ন চিন্তা আৰু ব্যৱহাৰিকতা যদিও অভাৱেই আৱিষ্কাৰৰ মূল ৷

চৌহদৰ ভিতৰত খেংগাৰ মুক্তাংগনত উপস্থিত হোৱাৰ পাছতে গগৈ ছাৰ খৰখেদাকৈ ভিতৰ পালেগৈ ৷ যন্ত্ৰ আৰু কাগজ-কলম লৈ ওলাই আহিল ৷ এঠাইত ৰৈ ভৌগোলিক অৱস্থান পৰীক্ষা কৰিব ধৰিলে ৷ হাতত লৈ থকা নোটবুকত লগে লগে ৰেকৰ্ডো কৰি গ'ল ৷ যন্ত্ৰই খেংগাৰ চোতালৰ স্থানাংক জনালে, 26° 17' 53.7" N, 93° 39' 15.3" E ৷ সমুদ্ৰপৃষ্ঠৰ পৰা উচ্চতা ২৪৪ মিটাৰ ৷

সংৰক্ষণৰ উদ্দেশ্যে চোতালতে পৰি থকা সৰু শিলগুটি এটা বুটলি লৈ ভিতৰ সোমাই গলোঁ গৃহস্থক চিঞৰি চিঞৰি ৷ জংঘল যাত্ৰালৈ ওলাবৰ সময় হৈ আহিছে ৷

No comments:

Post a Comment