Wednesday, 11 April 2018

পঞ্চম দিনঅংশ-

বিনন্দীয়া প্ৰকৃতি জগতৰ লগতে থলুৱা সাংস্কৃতিক বাতাবৰণক নিষ্কলুষ ৰূপত চাবলৈ হেঁপাহ কাৰণো নাথাকে? সময়, সুবিধা আৰু সুযোগৰহে অভাৱ৷ তথাপিও মানুহৰ জীৱনলৈ এনেকুৱা সোণালী মুহূৰ্ত নহা নহয়, আহে৷ প্ৰথম কথা, তাক চিনি পাব লাগিব৷ দ্বিতীয় কথা, তাক পাই হেৰুৱাব নালাগিব৷ তাগিদা আৰু বাহানা বুলি দুটা বিপৰীতধৰ্মী শব্দ নথকা নহয়৷ গুৰুত্ব কোনটোত, সেয়া নিজৰ কথা৷ তাগিদাক প্ৰশ্ৰয় দি, বাহানাক বিদূৰ কৰি, সুযোগক চিনি-বুজি আমি পাংচু পাছ ৱিণ্টাৰ ফেষ্টিভেললৈ আহিলোঁ৷ আহি উত্তৰ-পূবৰ নৃগোষ্ঠীয় ঐতিহ্যৰ প্ৰতিফলন দেখা পালোঁ৷ প্ৰাকৃতিক পৰিৱেশত টাংচা জনজাতীয় চাঙত কটালোঁ৷ অনাগত জীৱনৰ বাবে যি নেকি উৎসাহ আৰু আনন্দৰ অমল সঁফুৰা হৈ ৰল৷

মষ্টেৰ জৰিয়তে ক্ষুদ্ৰ তথা গ্ৰাম্য অৰ্থনীতিৰ সবলীকৰণ আৰু পৰ্যটনক্ষেত্ৰৰ বিকাশৰ উদ্দেশ্য আগত ৰাখি ইয়াত পৰ্যটন সংস্কৃতিক এক সুনিৰ্দিষ্ট নিয়ন্ত্ৰণৰেখাৰ গণ্ডীত বিকশাই তুলিব পাৰিলে সমাজৰ বাবে, অৰুণাচল ৰাজ্যখনৰ বাবে নিশ্চয় মংগলজনক হ'ব৷ পৰম্পৰাগত সংস্কৃতি প্ৰদৰ্শন, সাজপাৰ আৰু থলুৱা পৰম্পৰাগত খাদ্য-সম্ভাৰতে সীমিত নাৰাখি তথ্যচিত্ৰ প্ৰদৰ্শন, বৃক্ষৰোপণ, প্ৰকৃতি সংৰক্ষণ আদিকে ধৰি আৰু কিছু কিছু বিষয়ত উদ্যোক্তাসকলে মনোযোগ দিব লাগে৷ পৰিৱেশতন্ত্ৰ, পাৰিপাশ্বিকতা বৰ্তাই ৰখাৰ স্বাৰ্থত প্ৰকৃতি আৰু জীৱ-জন্তুৰ প্ৰতি স্থানীয় মানুহখিনিৰ মনত প্ৰেম, দয়া ভাবৰ উদ্ৰেক হব লাগিব, ঠিক ১৫ শতিকা পুৰণি ৰাজস্থানৰ বিষ্ণইসকলৰ দৰে৷ নাগালেণ্ডৰ খনমাৰ আংগামীসকলৰ দৰে বন-বননি আৰু পশু-পক্ষীৰ সংৰক্ষণত জুমুঠি ধৰিব লাগিব এইফালৰ টাংচাসকলে৷

টাংচা জনগোষ্ঠীৰ উমাল সান্নিধ্যৰ বিক্ষিপ্ত ছবি কিছুমানে ওৰে বাট মোৰ চিন্তা-চেতনাত অগা-ডেৱা কৰি আছে৷ এই সান্নিধ্য পাহৰিব নোৱাৰিম৷ অৰুণাচল প্ৰদেশৰ চাংলাং জিলাত বসবাস কৰা টাংচা জনসমষ্টিয়ে অসমীয়া সাহিত্যৰ উত্তৰণতো বিশেষ ভূমিকা লৈ আছে৷ টাংচা জনজাতীয় জীৱনৰ পটভূমিত ৰচিত প্ৰথম অসমীয়া উপন্যাসখন হৈছে লংকাই আৰু থাকনাং সমাজৰ পৰম্পৰাগত ৰীতি-নীতি, বিশ্বাস, সংস্কাৰ, ধ্যান-ধাৰণা আদিৰ বুকুত লুকাই থকা মানৱতাবাদী আৰু যুক্তিনিষ্ঠ চিন্তাই কেনেকৈ মানুহৰ জীৱনত প্ৰভাৱ বিস্তাৰ কৰাৰ উপৰি সমাজকো বাট দেখুৱাই নিব পাৰে, তাৰে এখন সঁচা চিত্ৰ অংকন কৰা হৈছে এই উপন্যাসত৷ বিগত ২০০৩ চনতে কেংচাম কেংলাঙে এইখন ৰচিছিল৷ টাংচা জনজাতিৰ জীৱনভিত্তিক অসমীয়া ভাষাৰ দ্বিতীয়খন উপন্যাসৰ নাম পাটকাই পাহাৰৰ সেউজীয়া তলুৱা৷ ৱাংচাম জংচামে লিখিছিল, ২০০৪ চনত৷ এইখন উপন্যাসত জনগোষ্ঠীটোৰ সামাজিক-সাংস্কৃতিক জীৱনৰ কিছুমান দিশ পোহৰলৈ আহিছে৷ অর্থ আৰু সামাজিক প্ৰতিপত্তিতকৈ শিক্ষা আৰু কৰ্মমুখী জীৱনেহেযে ব্যক্তি জীৱনৰ লগতে সমাজ জীৱনকো প্ৰভাৱিত কৰি শান্তিপূৰ্ণ সমাজ ৰচনা কৰাত ইন্ধন যোগাব পাৰে তেনে এটি বিষয়-বস্তুকে লৈ উপন্যাসখনৰ কাহিনীটো নিৰ্মাণ কৰা হৈছে৷ এই উপন্যাস দুখনে বাস্তৱিকতে অসমীয়া জনজাতীয় জীৱনভিত্তিক উপন্যাসক বৰ্ণাঢ্য মাত্ৰা প্ৰদান কৰিছে৷ অসমীয়া ভাষাত চৰ্চা কৰা ভালেকেইজন অৰুণাচলী মূলৰ সাহিত্যিকৰ ভিতৰত এই দুগৰাকী অন্যতম৷

বিপৰীতে, পি.পি.ডব্লিউ.এফ.ৰ আয়োজনত অনা-অৰুণাচলীৰো বৰঙণি আছে৷ উৎসৱটিক লৈ পৰ্যটন উদ্যোগেযে ঠন ধৰি উঠিব পাৰে সেয়া সহজবোধ্য৷ আনহাতে এইটো মন কৰিবলগীয়া যে অনিয়ন্ত্ৰিত পৰ্যটনে থলুৱা সংস্কৃতি আৰু সমাজ-জীৱনলৈ বিপৰ্যয় মাতি আনিব পাৰে৷ ভূটানে গ্ৰহণ কৰাৰ দৰে নিয়ন্ত্ৰিত পৰ্যটন নীতি ইয়াতো প্ৰয়োগ কৰিব লাগিব৷ সুন্দৰ আৰু আটকধুনীয়া এই অনুষ্ঠানবোৰ বিজতৰীয়া প্ৰভাৱত অদূৰ ভৱিষ্যতত মূলৰ পৰা বিচ্ছিন্ন হৈ সাংস্কৃতিক চিৰিয়াখানা হৈ পৰাটো অগণন সংস্কৃতিপ্ৰেমীসকলৰ লগতে আমাৰ পক্ষেও কেতিয়াও হজম কৰিব পৰা কথা নহব৷ গতিকে থলুৱা ৰীতি-নীতিয়ে বহিঃপ্ৰভাৱৰ ফলত বিকৃত ৰূপ যাতে নলয় তালৈ ৰাখিব লাগিব শেনদৃষ্টি৷ নহ'লে এসময়ত অস্তিত্বৰ সংকট আহি পৰিব, যিটো আজি কোনো কোনোফালে কাৰ্যতঃ ঘটিছে৷ সাংস্কৃতিক মূলৰ পৰা বিচ্ছিন্ন, ব্যাপক হাৰত বৃদ্ধি পোৱা অপৰিকল্পিত, অসংযত পৰ্যটনৰ প্ৰাদুৰ্ভাৱত থলুৱা পাৰম্পৰিক সমাজ-ব্যৱস্থাৰ নৈতিক শৃংখলাৰ অৱনতি যাতে নঘটে, তাৰ বাবে সৰ্বসময় সজাগতা অপৰিহাৰ্য৷

গাড়ীৰ গতিৰ সমানে সমানে এনেবোৰ ভাবনাত ডুবি আছিলোঁ ইমানপৰে৷ আধা ঘণ্টাও নালাগিল৷ কেঁকুৰি এটা ঘূৰি দিওঁতে ঠেক ৰাস্তাটোৰ বাওঁফালে দণ্ডায়মান World War II Cemetery, Jairampur বুলি লিখা বগা বৰণৰ পকী ফলকখন দেখা পাই গলোঁ৷ ফলকৰ বিপৰীতে গছৰ ছাঁত বীৰেন্দৰে গাড়ীখন ৰাখিলে৷ অদূৰত টীম-বিৰ ক'লা টাকচনখন৷ বাইক আদিকে ধৰি অন্য দৰ্শনাৰ্থীৰ বাহন কিছুমানো আগৰে পৰাই ৰৈ আছিল৷ আমাৰ দৰে বহুতেই পি.পি.ডব্লিউ.এফ.ৰ পৰা প্ৰত্যাৱৰ্তনৰ সময়ত ইয়াত ভুমুকি মৰাৰ সুযোগ লৈছে৷ তেওঁলোকেও জানে যুদ্ধ সমাধি চাই নগ'লে দ্বিতীয় মহাযুদ্ধ, ষ্টীলৱেল ৰ'ড আদিৰ ধাৰণা পৰিষ্কাৰ নহ'ব৷

আমাৰ সন্মুখত বাউণ্ডেৰী ৱালেৰে ঘেৰা, মাজত ডিভাইডাৰ দিয়া এটা প্ৰৱেশ পথেৰে গছ-গছনিৰে ভৰা চৌহদ এটা৷ দুপতীয়া গেটত বৰ বৰ হৰফেৰে লেখা আছে WORLD WAR TWO CEMETERY, JAIRAMPUR, DIST. CHANGLANG৷ গেটৰ সন্মুখত দুফালে দুটা ওখ স্তম্ভ৷ স্তম্ভ দুটাত সোঁফালে বন্দুকধাৰী সৈনিক আৰু বাওঁফালে জনজাতীয় বীৰৰ প্ৰতিকৃতি৷ ডাঙৰ গেটখনৰ বাওঁফালেৰে মানুহ সোমোৱা সৰু গেট আছে৷ সেইফালেদিয়ে আমি এজন এজনকৈ ভিতৰলৈ যাব ধৰিলোঁ৷ (আগলৈ)


No comments:

Post a Comment